Останнім часом збої в роботі вітчизняного монополіста в сфері надання послуг з залізничних перевезень - "Укразалізниці", набули системного характеру. Поломки локомотивів, заміни рухомого складу потягів, запізнення часу відправки та прибуття в пункт призначення іноді у значній мірі ускладнюють життя громадянам - пасажирам залізничних поїздів. 
  
У правовому розумінні, скориставшись послугами "Укрзалізниці" ви вступаєте в договірні правовідносини з останньою на підставі договору перевезення, що породжує взаємні права і обовязки. Так, зокрема, згідно з ст. 922 ЦК України "За затримку у відправленні транспортного засобу, що перевозить пасажира, або запізнення у прибутті такого транспортного засобу до пункту призначення перевізник сплачує пасажирові штраф у розмірі, встановленому за домовленістю сторін, транспортними кодексами (статутами), якщо перевізник не доведе, що ці порушення сталися внаслідок непереборної сили, усунення несправності транспортного засобу, яка загрожувала життю або здоров'ю пасажирів, або інших обставин, що не залежали від перевізника". 
   
Згідно з п. 19.16. Правил перевезення пасажирів, багажу, вантажобагажу та пошти залізничним транспортом України "у разі відміни поїзда, зазначеного в проїзному документі, або його запізнення до відправлення з пункту відправлення пасажирів більше ніж на одну годину, ненадання пасажиру місць, зазначених у проїзному документі, запізнення пасажира на поїзд з пункту пересадки з вини залізниці і відмови пасажира при цьому скористатися іншими місцями чи поїздом для повернення платежів пасажир повинен пред'явити проїзні документи для відмітки "Проїзний документ не використаний повністю з вини залізниці". На підставі цієї відмітки пасажиру виплачується повна вартість проїзного документа, у тому числі з платою за послуги з продажу (комісійний збір) та резервування місць. Плата за послуги з повернення проїзного документа (комісійний збір) не здійснюється".
    
Візьміть до уваги, що відмітка, про яку йдеться ("Проїзний документ не використаний повністю з вини залізниці"), може бути проставлена начальником поїзда, і необхідна у будь якому разі, оскільки вартість білету повертається саме на підставі цього запису.
   
Якщо ж з вини залізничників пасажира перевели в вагон нижчої категорії, різницю у вартості проїзду можна отримати, пред'явивши крім квитка ще і заяву, а також акт, який також потрібно отримати і засвідчити штемпелем у начальника поїзда

Також, у разі припинення поїздки на шляху прямування пасажир повинен не пізніше однієї години після відходу поїзда пред'явити проїзний документ пункту продажу проїзних документів станції припинення поїздки для поставлення відповідного штемпеля та отримання вартості квитка за непрослідувану відстань. 

Механізми відшкодування моральної шкоди та інших непрямих втрат (наприклад втраченої вигоди) завданих подібними незручностями у даний момент, фактично відсутні. Стягнення ж таких компенсацій з перевізника в порядку позовного провадження у переважній більшості випадків, на думку автора, являється недоцільним та невиправданим, однак, варто вказати, що на даний мемент в світлі регулярних інцидентів з поламками поїздів "Hyundai", які обслуговуються програму міжміського швидкісного сполучення "Інтерсіті +" "Укрзалізниця" розробляє систему виплат компенсацій за затримку поїздів. А поки, за відсутності такої системи, як вже було вказано, залізничники обмежуються лише поверненням частини або повної вартості квитка. Про це йдеться у відповіді ДП "Українська залізнична швидкісна компанія" наданій на запит інформаційного видання "Коментарі". "Що стосується можливості компенсації затримки поїзда то в даний час проводится робота по внесенню змін до Правил перевезення пасажирів, багажу, вантажобагажу та пошти, залізничним транспортом України, затверджених наказом Міністерства транспорту та звязку України від 27 грудня 2006 року №1196 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 4 квітня 2007 року за №310/13577, якими була передбачена відповідальність перевізника та схема виплат компенсацій за затримку поїзда", - зазначається у відповіді. Така система компенсацій функціонує, зокрема, в Росії, і виглядає у формі виплат посажирам грошових коштів, розмір яких встановлюється шляхом відсоткового співвідношення між вартістю проїзного квитка та часом запізнення або неприбуттям поїзда.

Додатково слід зазначити, що у разі, якщо ви самі запізнилися на потяг, то "виплата платежів за невикористані проїзні документи, у тому числі такі, що мають позначку про припинення поїздки на шляху прямування, предявлені після 1 години після відправлення поїзда, не проводится".


Автор консультації: Малюта Ярослав
Дата надання консультації: 21 грудня 2012 р.
Кількість переглядів: 2648
Написати листа автору


Оцінки консультації (0): 0.0
Залишити відгук у ГОСТЬОВІЙ КНИЗІ

Теги матеріалу: Укразілізниця, компенсація за запізнення поїзда, правила перевезення пасажирів

3

  1. Stirlitz

    Колего, підправте назву! Не КомЕпенсувати, а компенсувати!

    0   Спам
  2. Механізм відшкодування моральної шкоди  передбачений Законом України "про захист прав споживачів", крім того така категорія позовів звільнена від сплати судового збору. Тому при бажанні можна і потрібно заявляти обгрунтовані суми моральної шкоди. Не дозволяйте безкарно порушувати Ваші права.
    Консультація на дану тему та зразок позовної заяви можна отримати при зверненні до нашої юридичної клініки.
     

    Для зручності за першої можливості матеріали будуть розміщені даному сайті. 
    При необхідності дистанційного консультації можна скористатися даною електронною адресою : 
    iv_romanyuk@mail.ru

    -1   Спам

Дана стаття особливо зацікавить пасажирів, які страждають від неналежного перевезення за допомогою скоросних електропоїздів   Hyundai Інтерсіті+

0   Спам