З 1 січня 2013 року вступив в силу ЗУ «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», яким, фактично, встановлено нові правила  оформлення договорів з нерухомістю. Раніше, при укладанні договорів купівлі – продажу чи дарування житла відчужувач і  набувач зверталися до нотаріуса, який вносив відповідну угоду до реєстру, після чого, отримавши з нього виписку, сторони мали справу з  БТІ, де і проходила реєстрація права власності на майно. Тепер же, уся процедура укладення подібних договорів проходитиме безпосередньо у нотаріуса, щоправда, при наявності однієї принципової умови.


Перш за все, необхідно зазначити, що під нерухомим майном, речові права на які підлягають державній реєстрації розуміються:

1. земельні ділянки;

2. підприємство як єдиний майновий комплекс;

3. житловий будинок;

4. будівля, споруда або їх окремі частини;

5. квартира;

6. житлове та нежитлове приміщення.


Отож, при договорах з такими об’єктами права власності, необхідно, аби відомості про нього містилися у державному реєстрі речових прав на нерухоме майно. Якщо ж їх там не має, то при зверненні до нотаріуса, для їх внесення вас буде направлено до відділення «Державної реєстраційної служби» (в місті Харкові воно знаходиться по вул. Петровського, 26) 

Для проведення державної реєстрації прав особа обов’язково подає:

·заяву встановленої форми (затверджена наказом міністерства юстиції України від 17.04.2012 № 595/5);

·копію документа, що посвідчує особу заявника (паспорт громадянина України, посвідка на проживання особи, яка мешкає в Україні, національний, дипломатичний чи службовий паспорт іноземця або документ, що його заміняє);

·копію реєстраційного номера облікової картки платника податку згідно з Державним реєстром фізичних осіб – платників податків (ідентифікаційний код) (крім випадків, коли особа через свої релігійні переконання відмовляється від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податку, офіційно повідомила про це відповідні органи державної влади та має відмітку в паспорті громадянина України);

·документ, що підтверджує внесення плати за надання витягу з Державного реєстру прав (квитанція);

·документ про сплату державного мита (квитанція) (крім випадків, коли особа звільнена від сплати державного мита);

·документи, що підтверджують виникнення, перехід або припинення права власності на нерухоме майно (договір купівлі-продажу, дарування, рішення суду, свідоцтво тощо);


Детальніше, про процедуру отримання витягу з Державного реєстру (строки, знаходження регіональних відділень ДРСУ, особливості їхньої роботи та ін.) ви можете дізнатися на офіційному сайті Державної реєстраційної служби України.


Після того, як відомості про нерухомість будуть внесені в Держреєстр, нотаріус зможе провести всі необхідні дії для оформлення договору відчуження і передати усі документи, знову ж таки, до Державної реєстраційної служби, яка протягом 14 днів видасть вам свідоцтво про право власності.  


Схематично, уся ця процедура виглядає наступним чином(для збільшення, клікніть по зображенню):

                                                         

                                                                                            


Процедура реєстрації речових прав звичайно ж не безкоштовна. Ви вже звернули увагу на те, що до заяви в ДРСУ повинні додаватися дві квитанції: про оплату видачі витягу з Держреєстру та про сплату держмита. Отже, вартість витягу становить 120 гривень (див. Постанову КМУ від 21.11. 2012р. № 1204 "Про затвердження розміру та порядку використання плати за внесення змін до запису Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та надання інформації з вказаного реєстру"), держмито складає 119 гривень (див. підпункт "х" пункту 6 статті 3 Декрету Кабінету Міністрів України "Про державне мито" від 21.01.1993г № 7-93). Ще 68 грн вам доведеться сплатити за проведення операцій з Держреєстром. Разом -  546 грн.


Що ж стосується оплати послуг нотаріуса, то слід зазначити, що вона договірна, проте зважте: якщо до вступу в силу зазначених змін вона складала до 1 тис. грн., то зараз – у 2 – 3 рази більше (оплата послуг державного нотаріуса буде меншою).


Внесення подібних змін до процедури державної реєстрації прав на нерухоме майно викликано, по – перше, необхідністю запровадження у цій сфері електронного документообігу, по – друге, спрощенням самої процедури реєстрації, якого слід очікувати  через 6 – 12 міс. після первинного накопичення інформації у Державному реєстрі. Приблизно тоді зникнуть астрономічні черги в відділеннях Державної реєстраційної служби України, що значно обтяжують життя сторонам договору відчуження зараз.


Насамкінець, візьміть до уваги, що з 1 січня 2013 року починає діяти стаття 265 Податкового кодексу України, згідно з якою запроваджується податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки. Звільняються від оподаткування лише квартири площею до 120 кв. метрів, житлові будинки площею до 250 кв. метрів, садові або дачні будинки, об'єкти житлової нерухомості, які належать багатодітним  та прийомним сім'ям, у яких виховується троє і більше дітей.

 

 


Автор консультації: Малюта Ярослав
Дата надання консультації: 3 березня 2013 р.
Кількість переглядів: 8097
Написати листа автору


Оцінки консультації (4): 5.0
Залишити відгук у ГОСТЬОВІЙ КНИЗІ

Теги матеріалу: оформлення договорів купівлі - прод, порядок оформлення нерухомості, реєстрація права власності, державна реєстрація речових прав

Коментарів нема