31.07.2012 року наказом генерального директора КП «Харківський метрополітен» затверджено нові «Правила використання пільгових безконтактних електронних карток оплати проїзду в Харківському метрополітені для студентів та учнів» (далі – Наказ №330). Нові правила затверджені на фоні все частішого проведення «рейдів» працівниками метрополітену з метою контролю цільового використання студентських безконтактних електронних карток (далі - БЕК). Оскільки на даний момент виникають численні конфліктні ситуації за участі працівників метрополітену і студентів, викладений нижче матеріал спрямований саме на усунення даних негативних тенденцій.

Дана стаття обов'язково Вам допоможе, за тієї умови, що для початку Ви самі допомогли собі і виконали всі обов'язки на Вас покладені, а саме: у Вас з собою обов’язково повинен бути студентський квиток, Ви нікого не проводили по своїй БЕК і нікому не передавали свою особисту БЕК. Для початку давайте домовимося, студентський у студента повинен бути, бажано при собі. Чому бажано? Читайте далі - дізнаєтесь!

Пропоную задуматися про ситуації коли студент фізично не може мати студентський з собою:
   • Студентський студент втратив (вкрали);
   • Студентський у ВУЗі забрали на продовження;

Всі пункти абсолютно реальні з незалежних від студента причин: наприклад, втрата студентського - термін відновлення рідко коли менше місяця.

Трохи про контроль студентських, оскільки при проході на територію метрополітену ми як пасажири погоджуємося з Правилами користування Харківським метрополітеном, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 10.08.2004 р. №712 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 19.08.2004 р. за №1029/9628)   (далі - Правила), то повинні і виконувати покладені ними обов’язки. Так, Правилами передбачено, що тільки контролер може перевіряти наявність документів, які дозволяють користуватися пільгою на проїзд. Оскільки дану посаду замінили на іншу (можливо, не замінили, а співробітників перевели з однієї на іншу), але в правила зміни не внесли, і тому формально зараз на території метрополітену ніхто не має права перевіряти наявність студентських , адже на станціях працюють «Чергові по залу», а, як люблять говорити співробітники метрополітену, «В правилах почитайте, там все написано ...». В Правилах будь які вказівки на інші посади співробітників метрополітену які уповноважені здійснювати контроль документів підтверджуючих пільговий проїзд у громадян відсутні. 

Повертаючись до теми безпосереднього контролю вкажу, на мою думку, ідеальний вид контролю: 
1. Студент проходить через турнікет використовуючи студентську БЕК; 
2. До нього наближається співробітник метро у формі (ні в якому разі не тримає студента і не нависає над ним); 
3. У ввічливій формі (пункт Правил 1.4) співробітник метро просить студента пред'явити студентський посилаючись на Правила (пункт 2.2) та Наказ № 330
4. На прохання студента співробітник метро пред'являє своє службове посвідчення (або студент може подивитися на бейдж, а за відсутності такого вже просити посвідчення); 
Студент має повне право знати про причину контролю студентського, і записати собі дані особи, яка вимагає у нього студентський, щоб у разі порушення його прав звернутися до керівництва, але про це пізніше. 
5. Пред'явити документ що засвідчує особу зі списку нижче (також у випадку, якщо студентського по якихось причинах немає): 
   - студентський; 
   - бланк-довідку з ВНЗ про те, що студент є студентом даного ВНЗ. Бажано в полі «кому» мати запис - «КП« Харківський метрополітен». 

Для пункту № 2 є невелике доповнення - якщо з якихось причин у Вас немає копії студентського, і оскільки довідки видаються без фотографії, бажано мати інший документ з фотографією (паспорт, водійське посвідчення, закордонний паспорт і т.д.) для встановлення особи. Хоча копії не мають сили оригіналу документа згідно з пунктом 2.2 Правил, але основним документом, що посвідчує особу в разі пред'явлення довідки з ВНЗ є копія студентського або залікова книжка. Але цей аспект ніде не закріплений, і тому бажання брати чи не брати довідки і залікові книжки залежить від порядності співробітників метрополітену. 

В Наказі № 330 зокрема вказано:
«Право пільгового проїзду за допомогою БЕК надається тільки при наявності документу, що посвідчує особу та надає право користування пільговою БЕК (чинний студентський або учнівський квиток). При відсутності вищеназваних документів студенти та учні мають право проїзду в метрополітені на загальних підставах за умови сплати повної вартості проїзду. 

Пільгова БЕК для проїзду студентів та учнів дає право проходу на станцію тільки власнику пільгової БЕК. Передача пільгової БЕК іншим особам заборонена. У разі виявлення вищезазначених порушень пільгова БЕК вилучається.» 

Але в Наказі № 330 ніде не вказано хто саме має право на вилучення БЕК, а на всі запити КП «Харківський метрополітен» так і не дав відповіді на це питання. 

Якщо ж у студента з якихось причин не виявляється студентського, то примусово вилучати БЕК співробітники метрополітену не мають права. Враховуючи цивільно-правовий характер відносин в даному випадку, вилучення БЕК не можливо примусово реалізувати інакше ніж через суд.

Тому з метою збереження своєї БЕК, та щоб уникнути вимоги від працівників метрополітену сплатити штраф за її повернення у розмірі 20 кратної вартості проїзду (на даний час – 40 гривень) (ст.135 Кодексу України про адміністративні правопорушення), я рекомендую свою БЕК працівникам метрополітену не передавати. А скористатися вказаним в тому ж Наказі № 330 варіантом виходу з цієї ситуації – оплатити повну вартість проїзду. Після чого законних підстав не пропускати Вас на станцію чи вимагати оплати штрафу за безквитковий проїзд не буде. Подібні дії після оплати проїзду на загальних підставах, можуть підпадати під ознаки діянь передбачених Кримінальним кодексом України.

Щоб оперативно реагувати на можливі зловживання з боку працівників метрополітену та надання необхідної допомоги з метою попередження та припинення можливих прав користувачів Харківського метрополітену функціонує «МетроКонтроль» (Детальніше тут). 


Консультацію підготовлено консультантом Юридичної клініки Національного університету "Юридична академія України імені Ярослава Мудрого" Романюком Іваном.


Ім’я автора не додане
Консультація актуальна на дату: 21.12.2012
Кількість переглядів: 2097
Адреса електоронної пошти не вказана


Оцінки консультації (2): 5.0
Залишити відгук у ГОСТЬОВІЙ КНИЗІ

4

  1. Romaniuk

    Я Вам можу порекомендувати попросити у чергового по залу на будь якій станції метро (для кращого ефекту краще вибирати Салтівську лінію) книгу скарг і пропозицій і Ви відчуєте на собі що означає дане формулювання.

    0   Спам
  2. все "так", насправді, мені навіть хотілься б побачити подібне формулювання в підзаконному нормативно - правовому акті...як мінімум. happy

    0   Спам

І? Що не так? smile

0   Спам