Зараз питання призначення субсидій є надзвичайно актуальним. Це пов’язано у першу чергу зі складною економічною, військово-політичною, соціальною кризою у нашій державі. В українському житлово-комунальному господарстві склалася парадоксальна ситуація. Доходи населення знижуються, а ціни на житлово-комунальні послуги стрімко зростають. Постійне збільшення їх вартості фактично унеможливлює покриття населенням заборгованості по рахункам.
Так наприклад у 2014 році тарифи на газ для населення виросли на 60%, як мінімум на 50 піднялися тарифи на опалювання (найвідчутніше), електроенергія подорожчала на 10-40%, водопостачання і водоотвод- приблизно на 50-60% (а в деяких регіонах - на 90%). В середньому по Україні загальна вартість житлово-комунальних послуг на кінець минулого року зросла на 40%, і в 2015 році продовжуватиме зростати.
У таких умовах усе більш актуальними стають питання отримання житлових субсидій і компенсацій. Для того, аби найбільш повно розкрити окреслене питання необхідно розпочати з визначення сутності поняття «житлова субсидія».
Відразу акцентуємо увагу на тому, що житлові субсидії і компенсації - це не одно і те ж саме. На відміну від компенсацій, субсидії надаються на ширший спектр житлово-комунальних послуг - не лише при оплаті газу, води і опалювання( як компенсація), але житлову площу, електроенергію, вивезення сміття та ін.
Житлова субсидія - це державна допомога, спрямована на соціальний захист і підтримку малозабезпечених верств населення в умовах підвищення цін і тарифів на житлово-комунальні послуги.
Субсидія призначається за наявності різниці між розміром плати за житлово-комунальні послуги в межах норм споживання з урахуванням пільг, що надаються, і розміром встановленого Кабінетом Міністрів України обов'язкового відсотка платежу.
Дане питання регулюють наступні нормативно-правові акти:
- Бюджетний кодекс України від 08.07.2010 № 2456-VI;
- Житловий кодекс України від 30.06.1983 № 5464-X;
- Постанова КМУ «Про спрощення порядку надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива» від 21.10.1995 № 848;
- Постанова КМУ «Про встановлення державних соціальних стандартів у сфері житлово-комунального обслуговування» від 06.08.2014 № 409
1 жовтня 2014 року у законодавство були внесені зміни стосовно призначення та розміру субсидій.
Тепер, за новим порядком, право на субсидію мають сім'ї, у яких плата за житлово-комунальні послуги, в межах соціальних стандартів, перевищує визначений Кабміном обов'язковий розмір платежу (той мінімум, який сім'ї необхідно сплатити у будь-якому випадку). Іншими словами, щоб з'ясувати, чи належить сім'ї житлова субсидія, і в якому розмірі, потрібно провести розрахунок двох основних складових - нормативної плати за житлово-комунальні послуги і платежу, що підлягає обов'язковій оплаті. Розмір перевищення такої нормативної плати над обов'язковим платежем і покаже розмір субсидії.
При цьому відмітимо, що субсидія нараховується не на увесь об'єм отриманих послуг, а на їх об'єм у розмірі соціальної норми забезпечення житлом і встановлених соціальних нормативів користування комунальними послугами.
Розглянемо порядок призначення субсидій, який передбачений Постановою КМУ «Про спрощення порядку надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива» від 21.10.1995 № 848
Розглянемо наступний алгоритм призначення субсидій.
Органи праці та соціального захисту перевіряють:
1. склад зареєстрованих у житловому приміщенні
2. забезпеченість громадян житловою площею та комунальними послугами
Рішення приймається протягом 10 днів з дня подання заяви користувача і діє протягом 6 місяців за загальним правилом, а для житла, у якому проживають тільки непрацюючі пенсіонери (за їх бажанням) на 1 рік. На 1 рік призначається також субсидія на скраплений газ, тверде, рідке пічне побутове паливо.
З урахуванням вищезгаданих стандартів (єдиних по усій території України) розрахунок нормативної плати за ЖКУ покажемо на наступному ПРИКЛАДІ.
Приклад розрахування субсидії
У двокімнатній квартирі площею 45 кв.м зареєстровані і мешкають 3 людини. Норма користування житлоплощею, на яку повинна розраховуватися субсидія для такої сім'ї, складає 76,17 кв.м:
13,65 кв. м х 3 людини + 35,22 кв. м на сім'ю = 76,17 кв. м.
Але враховуючи, що цей норматив не повинен перевищувати загальної площі житла, субсидія призначатиметься на усю загальну площу - 45 кв. м. Якби така сім'я мешкала в квартирі загальною площею 82 кв. м, то субсидія надавалася б тільки на 76,17 кв м. За площу, що залишилася, - 5,83 кв.м - необхідно було б оплачувати повну вартість.
Виходячи з нормативу житлоплощі (45 кв.м) і кількості зареєстрованих мешканців (двоє дорослих і неповнолітня дитина), розрахуємо плату за ЖКУ, на яку надаватиметься субсидія.
Припустимо, що в квартирі використовуються газова плита і централізоване гаряче водопостачання. Електроенергії за місяць використано 150 кВт*год.
Як визначити обов'язковий розмір платежу?
Згідно з новим порядком, обов'язковий розмір платежу розраховується в кожному випадку індивідуально і залежить тільки від доходів сім'ї.
У сукупний середньомісячний дохід включаються:
1) зарплати, пенсії;
2) доходи від підприємницької діяльності і все, які оподатковуються;
3) соціальні посібники (наприклад, по безробіттю).
У доході не враховуються:
1) посібник при народженні дитини;
2) посібник на похорони;
3) грошове забезпечення військовослужбовок термінової служби;
4) суми, які виплачуються підприємствами і організаціями за договорами добровільного медичного страхування своїх працівників;
5) допомога громадських і благодійних організацій;
6) одноразова винагорода жінкам, яким присвоєно звання "Мати-героїня";
7) оплата праці членів виборчої комісії, а також осіб, які притягуються до роботи в комісії;
8) вартість безкоштовно отриманих санаторно-курортних путівок, протезно-ортопедичних виробів, засобів реабілітації.
Повертаючись до прикладу, що розглядається нами, припустимо, що середньомісячний сукупний доход сім'ї складає 4718 грн (місячна заробітна плата дорослих членів сім'ї - 3500 грн+1218 грн).
Розрахуємо для такої сім'ї обов'язковий розмір платежу по вищезгаданому алгоритму:
середньомісячний сукупний доход - 4718 грн
4718 грн х 6 міс / 6 міс = 4718 грн
дохід на одну людину - 1572,66 грн
4718 грн / 3 чол. = 1572,66 грн
відсоток обов'язкового платежу - 10,03 %
1572,66 грн / 1176 грн / 2 х 15% = 10,03 %
розмір обов'язкового платежу - 473,21 грн
4718 грн х 10,03% = 473,21 грн
Таким чином, розмір субсидії в даному випадку складе 161,38 грн:
634,59 грн (нормативна плата за ЖКУ) - 473,21 грн (обов'язковий платіж) = 161, 38 грн
ВАЖЛИВО! Субсидія не надається, якщо:
- у сім'ї (члена сім'ї) є ще одна або декілька квартир, а також приватний будинок, де можна зареєструватися. Дачі і садові будиночки не враховуються
- сім'я (член сім'ї) здає в оренду квартиру
- у членів сім'ї більше однієї машини
- в течії року перед зверненням за субсидією хто-небудь з тих, хто прописаний в квартирі, купив собі іншу квартиру/будинок, земельна ділянка, автомобіль, або ж витратив на навчання, ремонт або будівництво суму, більш ніж в 10 разів що перевищує прожитковий мінімум (5720 грн для пенсіонерів, 6500 грн для працюючих)
- хтось з членів сім'ї отримує зарплату, не заявлену в декларації про доходи (соціальний інспектор може це перевірити під час вибіркового дослідження умов життя сім'ї)
- якщо неповнолітні діти, маючи батьків, зареєстровані в житлі (будинку) самі
- якщо хтось з працездатних членів сім'ї не працює і не вчиться (необхідно надати довідку центру зайнятості). Довідки не треба надавати тим, хто знаходиться у відпустці по догляду за дитиною, виховує трьох або більше дітей молодше 16 років, або наглядає за інвалідом першої групи або людьми старше 80 років.
Другий приклад ви зможете переглянути тут: інший приклад розрахування субсидій, новини "факти"
Джерело: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/409-2014-%D0%BF http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/5464-10 http://zakon2.rada.gov.u | |
Переглядів: 2183
| Теги: |
Всього коментарів: 0 | |